Noorwegen 6-2-17

7 februari 2017 - Sommarøy, Noorwegen

Dag 6
Vandaag verlaten we Sommarøy en brengen de laatste nacht door in het (Olaf) Thon Hotel te Tromsø. We ontbijten uitgebreid en pakken de boel in. Om de dag goed te besteden trekken we er nog eenmaal eropuit. Op de weg naar Tromsø ligt de afslag naar Tromvik. Geen van ons is daar eerder geweest en we zijn verrast door de weg die ons langs de fjord leidt. De kronkelige weg is een feest voor mij als bestuurder. De andere mannen genieten eveneens van de ruwheid van het gebergte. Na elke bocht ontaardt zich een nieuw pareltje. De variatie is in dit gebied groot. Er zijn steile bergen, kale vlaktes en mooie standjes met helder lichtblauw water. De stranden zijn in de zomer populair onder de Tromsø inwoners, die de hectiek van de stad willen ontvluchten. Tromvik is een klein vissersdorp en waar we een kleine wandeling maken door de haven. We zien een visverwerkingsbedrijf waar een boot wordt uitgeladen. Henk is zeer geïntrigeerd in deze micro-economie. Nieuwsgierig nemen we kijkje en zien hoe bakken vol vissen de kade worden opgetakeld. Via een lopende band worden de vissen het bedrijf ingeloodst. Daar worden ze gekeurd en dames zorgen voor de verdere verwerking. Het zijn ware koppensnellers. Door navraag blijkt dat de vissers tussen 5 en 6 in de ochtend de zee op gaan en begin van de middag terug zijn. Hun werkdag zit er dan op. Het zijn voornamelijk buitenlanders die hier het werk doen en verblijven in de loods waar kamertjes zijn gemaakt.
Wij trekken verder en Jaap wil graag nog door het nabij gelegen gebergte touren. Het blijkt een goede keus en we zijn even stil van het ruige landschap. We beseffen ons dat we dit moeten koesteren want de verwachting is dat de Amerikanen dit over enkele jaren zullen annexeren en Tromvik zullen omdopen tot Trumpvik. Met een lach leggen we dezelfde weg terug af en na een uur rijden arriveren we in Tromsø. De huurauto wordt teruggebracht en checken in bij het hotel. De hoogste tijd om de stad in te gaan! Frank is benieuwd naar het poolmuseum, wat opgezet is door de lokale universiteit. Het toont ons het leven op Spitsbergen (Svalbard) en de ontdekkingstochten die door pioniers zijn gemaakt. Wie zien kleding, wapens, dagboeken en opgezette dieren. Het is fascinerend om te zijn hoe men leefde en op ontdekking ging met alle gevolgen van dien. Amundsen is een Noorse held die zowel op de Zuidpool als de Noordpool is geweest. Nu ruim 100 jaar geleden. De Nederlandse ontdekkingsreizigers komen ook voorbij vanwege de walvishandel met een station in het zuiden van Spitsbergen. De legendarische tocht naar Nova Zembla wordt eveneens tentoongesteld.
De temperatuur in het museum heeft weinig weg van een poolklimaat, dus Jaap en ik gaan op zoek naar verkoeling. We belanden in een rockcafe met goed bier. Een ontdekking op onze eigen manier. Frank en Henk sluiten later aan en verteld Frank mooie verhalen over de avonturen als reisleider op Spitsbergen.
De magen rommelen na een paar biertjes en zoeken een restaurant op wat naast het hotel zit. We doen ons te goed aan een uitbreidde maaltijd van vis, vlees en pizza. De sportsbar biedt ons nog een afzakkertje voordat we het bed opzoeken.
Morgen zit de week vakantie er op en vliegen we terug naar Nederland. Het was een fantastische, interessante en soms inspannende week. We hebben alle vier genoten van de natuur en de dingen die we hebben ondernomen. De reis was goed georganiseerd en alles van goede kwaliteit. De onderlinge band was goed en hebben veel plezier met elkaar beleefd. We kijken uit naar een volgende trip.
Bedankt voor het lezen van mijn reisverslag en ik hoop dat ik je heb mee kunnen nemen in de mooie ervaringen die ik afgelopen week heb opgedaan.
Takk!

1. TV:
    18 februari 2017
    Hey Olaf,

Wat een ontzettend leuk reisverslag zeg. Mooie verhalen en prachtige plaatjes, kortom een echt avontuur!

Groeten Thomas