Noorwegen 2018, dag 5

27 februari 2018 - Stavanger, Noorwegen

Dag 5: Dinsdag 27 februari 2018.

Op de planning van vandaag staat de beklimming van Preikestolen. De zon schijnt volop dus lijkt ons een prima dag om deze pittige uitdaging aan te gaan. Rond het middaguur komen we aan bij de parkeerplaats waar we vervolgens te voet verder gaan. We worden staande gehouden door een medewerkster en vraagt of wij voorbereid zijn op de klim. Euhh ja, wij denken van wel. Ze vertelt ons dat het op de top -14 graden is en met een gevoelstemperatuur van -21… Het waait er stevig dus er is kans op bevriezingsverschijnselen van vingers en tenen. Ze raad ons aan om een andere dag te gaan en dan ook in de ochtend te beginnen. We zijn nu eigenlijk al te laat. We nemen haar advies ten harte en stappen de warme Mercedes weer in. Oké, wat gaan we nu doen?

We hadden al eerder bedacht dat we naar Stavanger gaan en dit per boot doen vanaf Tau. Aan de kade moeten we een half uur wachten op de veerboot en een korte wandeling leert ons dat de wind ijzig koud is. Gelukkig staan we nu niet op een bergtop… De overtocht duurt 3 kwartier en we bewonderen de kustlijn, de besneeuwde bergen in de verte en de eilandjes die we passeren. De catering van de boot faciliteert ons in koffie en hotdog.

Stavanger staat bekend als voorname stad van gas en oliewinning. Het museum met de geschiedenis van de winning van de natuurlijke bronnen is een mooi gebouw. Het heeft de vorm van een booreiland en is afgewerkt met glanzende metalen platen. De zon weerkaatst op de platen en geeft hiermee onbewust de glans waardoor Noorwegen zo rijk is geworden. Het is geen grote stad, maar heeft wel een universiteit en daardoor is het een hippe stad. Veel kroegjes, restaurantjes en moderne kledingzaken vind je hier in overvloed. Ik kan de verleiding niet weerstaan na het zien van een winterjas. Als toerist zijnde heb ik natuurlijk ook een functie en dat is geld uitgeven. Midden in het centrum staat een kathedraal en we nemen een kijkje. Er staan een paar indrukwekkende beeldhouw werken uit de 16e eeuw. Er wordt een kaarsje aangestoken ter nagedachtenis van dierbaren die we zijn verloren.

We struinen door de gekleurde en heuvelachtige winkelstraat en zien een leuke kroeg. Het heeft het uiterlijk van een klein literair café door de vele boeken die staan uitgestald. Op de tap zijn 17 bieren te verkrijgen en na 2 glaasjes te hebben geproefd kiezen we voor een dubbelbock. Genietend van de warmte, de smaak van het bier en de gezelligheid om ons heen komen we snel tot de conclusie dat deze stad een aanrader is. Met een fikse laatste teug haasten we naar de auto om op tijd te zijn bij de boot die ons terugbrengt naar Tau. Het is begin van de avond en we hebben het plan om bij de chinees in Jorpeland te gaan eten. We nemen plaats in een leeg restaurant, dus dat is al geen fijn begin. Een jonge chinees (met van die oogjes ;-) komt sloom naar ons toe. In zijn hele voorkomen is hij traag. We bestellen een biertje en geeft ons de menukaart. Ik zie dat ze 2 blikken bier opentrekken en in een glas schenken. We beoordelen de menu’s en het ziet er niet veelbelovend uit. We besluiten de gok niet te nemen om een voedselvergiftiging op te lopen. We laten bij het biertje wat de prijs heeft van een menu. Het smaakt voor geen meter, dus vol gas naar ons eigen huis. Daar aangekomen flans ik een maaltijd in elkaar en wat vele malen beter smaakt dan dat we ooit bij die chinees zouden krijgen.

De rode wijn vloeit rijkelijk en we voeren interessante gesprekken. Na middernacht is het de hoogste tijd om naar bed te gaan. We zullen zien wat morgen de dag brengt.

1. Wies sloot:
    28 februari 2018
    Een mooie dag maak ik op bovenstaand verslag uit. Wanneer gaat die beklimming nu gebeuren? Je nieuwe jas vind ik super. Ik heb mijn vraagtekens bij jullie interessante gesprekken gezien de rijkelijk vloeiende rode wijn. Haha.
  2. Jos Punter:
    1 maart 2018
    Gave stad ziet er gezellig uit met die kleurtjes.
  3. Jacqueline:
    6 maart 2018
    Ja die interessante gesprekken zijn vast niet meer na te vertellen😬